21 okt. 2011

Halv åtta hos Ebba!

Idag hade vi halv 8 hos mig här hemma. Jag fick hjälp av mamma med att tillreda maten eftersom det skulle ha tagit så länge om jag skulle ha gjort det själv, och Mindy skulle iväg någonstans. Bilderna blev inte så jättebra eftersom vi hade bråttom.



Förrätt

Lenas favoritsoppa

Min moster Lenas morot och linssoppa som serverades med havrebröd (riktigt från Prisma!).
Receptet kommer från ett av Lenas kokböcker; Tovmeod!
Jättebra recept, soppan ser inte så god ut men smaken är super!
Jag kan inte ge mig själv något vitsord men jag ger åt recepten istället :) 
10/10



Varmrätt

Laxa de lux

Het kycklingryta med thailändska smaker. Receptet kommer från recept.nu
Jag gillade inte varmrätten. "Grytan" var ganska stark jo, men smakade inte något superspeciellt/gott. Man skulle servera med chili, böngroddar, koriander, men det hjälpte inget tyckte jag.
Vi hann inte sila nudlarna så såsen blev vattnig. Inte så bra recept, kan ju hända att jag gjorde något fel, men jag ger det ändå;
5½-6/10

Ser inte gott ut, jag vet!

Efterrätt

Chokladfondant

En chokladbakelse med rinnande/kladdigt mitten. Serverades med vanilj&vitchokladglass (Ainos) och varma hallon. Dethär var gott ska jag säga er. Receptet var superenkelt och tog supersnabbt att göra! Glutenfri och bara 4 ingredienser! Fondanten var inte så särskilt söt men sötman kom från glassen och syrligheten av hallonen. Hade den dock kanske ½-1 minut för länge tycker jag men de andra tyckte inte det.
8/10(på grund av att jag hade den möjligen lite för länge)



Kommer att ha "halv 8 hos Ebba" flera gånger :)
För- och efterrätts recepten var jättebra, varmrättens recept var dåligt.
Receptet på fondanten kommer senare. 

Tack för att du läste!







1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte chokladfondanten va en hel klar 10!! Mindy